بسم الله الرحمن الرحیم

وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا(مریم/15)

ترجمه آیه: و درود بر او، روزى که زاده شد و روزى که مى‏میرد و روزى که زنده برانگیخته مى‏شود.

1.       این آیه نشان مى‏دهد که در زندگى انسان سه روز سخت وجود دارد: روز تولد و گام نهادن به این دنیا، روز مرگ و انتقال به جهان برزخ و روز رستاخیز و برانگیخته شدن در جهان دیگر و از آنجا که این سه روز طبیعتا با بحرانهایى روبرو است خداوند سلامت و عافیت خود را شامل حال بندگان خاصش قرار مى‏دهد و آنها را در این سه مرحله طوفانى در کنف حمایت خویش مى‏گیرد. در روایتى از امام على بن موسى الرضا ع مى‏خوانیم: ...وحشتناکترین دوران زندگى انسان سه مرحله است، آن روز که متولد مى‏شود و چشمش به دنیا مى‏افتد، و آن روز که مى‏میرد و آخرت و اهل آن را مى‏بیند و آن روز که برانگیخته مى‏شود و احکام و قوانینى را مى‏بیند که در این جهان حکمفرما نبود، خداوند سلامت را در این سه مرحله شامل حال یحیى نمود و او را در برابر وحشتها امنیت و آرامش داد و فرمود: وَ سَلامٌ عَلَیْهِ ...

پروردگارا در این سه مرحله حساس و بحرانى سلامت را به ما مرحمت کن!

2.       هر چند این تعبیر در قرآن مجید تنها در مورد دو نفر آمده است در مورد حضرت یحیى ع و عیسى ع؛ اما در مورد یحیى تعبیر قرآن، امتیاز خاصى دارد، چرا که گوینده این سخن خدا است در حالى که در مورد مسیح ع گوینده، خود او است.

3.       طبق آیات قبل در این سوره راز سالم زندگى کردن و سالم مردن و سلامتى در قیامت، عمل به کتاب خدا، مهربانی با مردم، صدقه، نیکى به والدین و تواضع با مردم و تقوا و پرهیز از گناه است.

4.       سلام از اسماء الهی است و جمع سلامت می باشد و به معنی دوری از عیب و آفات و هرگونه آسیبی می باشد و هر گاه انسان به مسلمانى مى‏گوید: سلام علیک. یا اینکه مى‏گوید: سلام علیکم معنى آن این است که از هر نظر، صحت و سلامت بر تو، یا بر شما باد. همچنین نشانه مسالمت و عدم دشمنی است بدیهى است که مقصود از سلام و سلامتى فقط صحت و سلامت جسمى نیست بلکه شامل سعادت آخرت و لیاقت دخول در بهشت نیز می باشد یعنی فرد سلام کننده از خداوند سعادت دنیا و آخرت برای فردی درخواست می کند که به او سلام کرده است.

سلام کردن بر مسلمین از سنت و دستورهاى مؤکد دین مقدس اسلام است. ولى جواب سلام از واجبات کفائى مى‏باشد. به این معنى که اگر انسان به گروهى از مسلمانان سلام کند در صورتى که شخص معلومى مورد نظر او نباشد- و یکى از آن گروه جواب سلام وى را بدهد از گردن دیگران ساقط خواهد بود. طبق نظر برخی از مراجع تقلید حتى اگر انسان مشغول نماز هم باشد واجب است جواب سلام را بگوید