بسم الله الرحمن الرحیم

... فَأوفوا الکیلَ وَالمیزانَ و لاتَبْخَسوا الناسَ أشیاءَهم و لاتُفْسِدوا فی الارض بعد اصلاحها ذلکم خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین (اعراف / 85)

ترجمه آیه: (حضرت شعیب فرمود): پس پیمانه و ترازو را تمام و کامل بسنجید و از اموال و حق مردم چیزی را کم مدهید و در زمین بعد از اصلاح آن، فساد نکنید. این برای شما اگر مؤمن باشید بهتر است.

1. منظور از کیل و میزان هر شاخصی است که انسان برای سنجش از آن استفاده می‌کند. خصوصاً‌شاخص‌هایی که در معاملات از آنها استفاده می‌شود. بخس به معنی کم‌گذاشتن حقوق افراد است و فساد در زمین به معنی قانون شکنی و هرج و مرج است و اصلاح زمین به معنی حاکم شدن قانون خدا بر روی زمین می‌باشد.

2. کم فروشی و خیانت علاوه بر آثار زیان‌باری که به افراد می‌رساند مهمترین زیانش متزلزل کردن پایه‌های اطمینان و اعتماد عمومی است که امروزه به سرمایه اجتماعی معروف است و بزرگترین پشتوانه اقتصاد ملت‌ها می‌باشد. پس کم فروشی و خیانت به مردم سرمایه بزرگ اجتماعی را هدف گرفته و آن را از بین می‌برد.

کم فروشی در محیط‌های کوچک هم می‌تواند چنین صدماتی داشته باشد مثلاً در یک سازمان و یا در یک محیطی مثل دانشگاه اگر دانشجویان ، اساتید و کارمندان شاهد کم فروشی و یا خیانت باشند نسبت به کل جامعه بی‌اعتماد می‌شوند.

3. حضرت شعیب وقتی امر تبلیغ خود را آغاز نمود بعد از توحید به مفاسد اجتماعی که امری بسیار مهم در جامعه است اشاره کرد و در رأس مفاسد اجتماعی،‌به انحراف‌های اقتصادی اشاره کرد و این نشان می‌دهد که بعد از رفع شرک در جامعه مهمترین مسئله اصلاح انحراف در فرهنگ اقتصادی جامعه است و حتی حاکم شدن قانون در جامعه که اعم از فساد اقتصادی است بعد از آن آمده تا نشان دهد قبل از اقدام به اصلاح در همة ابعاد فرهنگی جامعه اصلاح فرهنگ اقتصادی مهم است.