بسم الله الرحمن الرحیم

أبَلِّغکم رسالاتِ ربّی و أنا لکم ناصحٌ أمین (اعراف / 68)

ترجمه آیه: رسالت‌های پروردگارم را به شما ابلاغ می‌کنم و من خیرخواه امینی برای شما هستم.

1. این آیه مربوط به قصه حضرت هود است و حضرت هود در پاسخ دشنام‌ها و بی‌ادبی‌های قوم می‌فرماید: من وظیفه تبلیغ دین و رساندن پیام پروردگارم را دارم و به خاطر همین دلسوز شما و شخصی امانتدار هستم.

2. این آیه دو پیام اخلاقی مهم دارد:

        الف) خداوند دشنام در مقابل دشنام و تهمت در مقابل تهمت را نمی‌پسندد و راه ارتباط سالم بین انسانها را رابطه منطقی و ابلاغ پیام با استدلال می‌داند.

        ب) دفاع در مقابل تهمت‌های ناروا وظیفه است و هر شخصی باید از خود و حقوق و شخصیت خود دفاع کند بی‌تفاوتی در مقابل تهمت جایز نیست و یکی از معانی إتَّقوا مِن مواضع التُّهم یعنی از جاهایی که شما را در معرض تهمت قرار می دهد پرهیز کنید، همین است.

3. مبلّغین دین باید حتماً از دو ویژگی برخوردار باشند و الّا مأموریت سخت تبلیغ دین در جامعه را نمی‌توانند به انجام رسانند. اول ناصح و خیرخواه و دلسوز مردم بودن و دوم امانتداری و رساندن پیام دین بدون هیچ کم و کاستی.

4. امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) نصیحت را حق الله می‌داند و می‌فرماید که واجب است انسانها در حد توان خود نسبت به همنوعان خود خیرخواه و دلسوز باشند و همدیگر را نصیحت کنند.

5. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرمایند: کسی که امانتدار نیست ایمان ندارد و کسی که به عهدش وفا نمی‌کند دین ندارد.