نظام تربیتی در اسلام باید توحیدی باشد همچنان که نظام خلقت توحیدی است.
1- در روایتی امام سجاد (علیهالسلام) میفرمایند: قال علی بنالحسین(ع) ان الله عز و جلّ عَلِمَ أنّه یکون فی آخرالزمان اقوامٌ مَتَعمِّقون فَاَنزل الله تعالی قل هو الله احد و الآیات من سوره الحدید الی قوله و هو علیم بذات الصدور فَمَن رام وراءَ ذلک فقد هلک. یعنی چون خداوند میدانست که در آخرالزمان گروهی دقیق و عمیق خواهند آمد سورة توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل فرمود (تا متن وثیقی برای تعمق داشته باشند و صرفاً با گمانه زنی نیاندیشند) پس هر کس خارج از این چارچوب گمانه زنی کند گمراه میشود.
2- در جهان متکثّر که ظاهری شرکآلود دارد و هر چیزی متأثر از علّتی است تمام انبیاء الهی انسانها را به توحید دعوت کردهاند و تصویری هماهنگ و واحد از این عالم متکثر ارائه دادهاند. توحید اساس همه اعتقادات ادیان آسمانی است.
3- توحید یکی از صفات خداوند است و در کنار صفات دیگر خداوند مانند علم، قدرت ، عدالت، رحمانیت و ... قرار میگیرد ولی قابل تفکیک از هیچکدام از این صفات نیز نیست یعنی باید در علم خداوند، در قدرت خداوند، در عدالت خداوند، در رحمانیت خداوند و در ربوبیت خداوند و... توحید را باور کنیم تا خدا باوری ما درست باشد اگر خداوند را عالم بدانیم و عالمی مستقل از خداوند را نیز باور کنیم خداوند را عالم مطلق ندانسته به شرک در علم خداوند قائل شده اید.
4- توحید عامل انسجام اجتماعی و برقراری عدالت در جامعه می شود. جامعه وقتی ذیل قانون واحد اداره می شود و از استانداردها و ملاکهای چندگانه بشری که تبعیضها ریشه در آن دارند پرهیز می گردد طعم گوارا و شیرین عدالت واقعی را خواهد چشید.
5- توحید از تکذیب بتهای ظاهری شروع میشود و تا اعماق زندگی بشر نفوذ میکند و انسان را از دلبستگیها نسبت به اسباب مختلف زندگی فردی و اجتماعی نجات میدهد. توحید بت هوای نفس، دنیا و لذّتهای فانی و زودگذر آن و همه آنچه که پستتر از انسان است را میشکند و اجازه نمیدهد که اشرف مخلوقات، یعنی انسان به دل بستن به کمتر از خود و یا دل بستن به همتایان، خود را حقیر و کوچک گرداند. توحید است که به طور حقیقی انسان را متوجه خداوند مینماید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.