بسم الله الرحمن الرحیم

وَ اتخَّذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ ءَالِهَةً لَّعَلَّهُمْ یُنصَرُونَ لَا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَ هُمْ لهَمْ جُندٌ محُّضَرُونَ(یس/ 74و 75)

ترجمه آیات: و غیر از خدا [ىِ یگانه‏] خدایانى به پرستش گرفتند، تا مگر یارى شوند. (ولى بتان‏) نمى‏توانند آنان را یارى کنند و آنانند که براى [بتان‏] چون سپاهى احضار شده‏اند.

1.      همه مطالب این دو آیه مربوط به مشرکین است و مراد از" آلهه" همان بت های سنگی و چوبی و یا شیاطین و یا فرعونهاى بشرى است.

2.      طبق آیات قرآن مشرکین گاه براى این به سراغ بتها مى‏رفتند که مایه عزتشان باشد(مریم/81) و گاه آنها را شفیعان در درگاه خداوند مى‏پنداشتند (یونس/ 18) وگاه برای در خواست یاری (یس/74) در حالی که عزت و شفاعت و یاری در دست خداوند است.

3.      تعبیر به" محضرون" در همه جای قرآن نشانه تحقیر است و حاضر ساختن افراد بى آنکه خودشان تمایل داشته باشند نشانه حقارت آنها است. امام صادق(ع) می فرمایند: آلهه ها قادر به کمک مشرکان نیستند و آنها مثل لشکری آماده به خدمت در مقابل بت ها  ایستاده از آنها محافظت می کنند.

4.      ستایش سنگی که هیچ ضرر و منفعتی ندارد توسط انسان عاقل عجیب است  ولی عجیب تر از آن این است که خودت از او نگهبانی کنی که سرقت نکنند و یا به او آسیبی نرسانند و در عین حال به او امید بسته باشی که تو را در سختی ها کمک کند و یا تو را به خدا نزدیک کند و یا از عذاب الهی نجات دهد؛ سنگی که از حراست خود عاجز است چگونه می تواند به کسی یاری رساند؟ و این آیه پرده از این جهل عظیم بشر برمی دارد که شما لشکر گوش بفرمان بتان هستید نه او لشکر کمک رسان شما.

5.      رابطه انسان با بت فرق نمی کند در خصوص همه بت ها صادق است چه بت های امروزی و مدرن و چه بت های چوبی و سنگی دیروز؛ محبت و توکلی که باید برای خداوند اظهار شود وقتی متوجه مال و فرزند و مقام و موقعیت شغلی و شهرت و نزدیکی به قدرتهای داخلی و خارجی و پیروی از خواست شیطان و حکومت های فاسد جهان و ادیان باطل  گردید همه بت پرستی است و اگر دقت کنید همه این ها که انسان دل به آنها می بندد و از آنها انتظار کمک دارد به دنبال یاری ما هستند و هیچ نفعی نمی توانند به ما برسانند خصوصا در آخرت که بیشتر از همیشه محتاح کمک هستیم.