بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ؛ وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ(شعراء/214 و 215)
ترجمه آیات: و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده. و براى آن مؤمنانى که تو را پیروى کردهاند، متواضع و مهربان باش.
1. به خویشاوندان عشیره می گویند، چون که با همدیگر بیشترین معاشرت را دارند. خفض جناح به معنی گستردن بال، کنایه از تواضع توأم با محبت و مهر و ملاطفت است، همانگونه که پرندگان هنگامى که مىخواهند به جوجههاى خود اظهار محبت کنند، بالهاى خود را گسترده و پائین آورده و آنان را زیر بال و پر مىگیرند، تا هم در برابر حوادث احتمالى مصون مانند و هم از تشتت و پراکندگى حفظ شوند، پیامبر ص نیز مامور است مؤمنان راستین را زیر بال و پر خود بگیرد.
2. خداوند در اوایل بعثت پیامبر، امر می کند که انذار و نهی از منکر را از فامیل های نزدیک آغاز کند. این امر می تواند به دلایل زیر باشد. الف- نهی از منکر نوعی تهدید مردم به عذاب الهی است و خداوند می خواهد بفهماند که مسأله خویشاوندى مانع تهدید نمی شود و همه بدانند که عذاب الهی عمومی و جدی می باشد. ب- نهی از منکر از شیوه های تربیتی می باشد و در تربیت دیگران مربی باید از خود آغاز کند و بعد به خانواده خود و بعد از آنها به خویشاوندان و نزدیکان خود برسد و در غیر اینصورت تلاشهای مربی هیچ تاثیری نخواهد داشت. یعنی تربیت از نزدیک ترین آغاز می شود و به دورترین می رسد. ج- خویشاوندان اگر ایمان بیاورند در تبلیغ دین به پیامبر کمک می کنند.
3. بدون شک براى دست زدن به یک برنامه انقلابى گسترده باید از حلقههاى کوچکتر و فشردهتر شروع کرد، و چه بهتر اینکه پیامبر ص نخستین دعوت خود را از بستگانش شروع کند که هم سوابق پاکى او را بهتر از همه مىشناسند و هم پیوند محبت خویشاوندى ایجاب مىکند که به سخنانش بیش از دیگران گوش فرا دهند، و از حسادتها و کینهتوزیها و انتخاب موضع خصمانه، دورترند.
4. خداوند بعد از امر به تهدید خویشاوندان بلافاصله پیامبر را دعوت به محبت به مؤمنین کرده است و این بیانگر است که اگر یک جا به خاطر مسائل تربیتى تکیه بر خشونت و بیم شده است بلافاصله تکیه بر محبت و مهر و عاطفه مىشود تا حقیقت دین که دعوت همراه با محبت و مهرورزی است فراموش نگردد و معلوم شود که روش تربیت فقط خشونت و تنبیه نیست و در کنار تنبیه و تهدید، تشویق و تبشیر نیز فراموش نشود.
5. دعوت به اسلام و ترساندن از عذاب الهی دعوت به خیر کثیر و منفعت واقعی است و در نیکى به دیگران (مانند دید و بازدید، انفاق، وام، ارشاد و امر به معروف) نزدیکان انسان مقدّمند.
6. خانواده و نزدیکان خود را در امر دین فراموش نکنیم و آنها را تنها در تامین امکانات مادی، مسکن، خوراک، تفریح، مسافرت و امثال آن شریک زندگی خود ندانیم. اعضای خانواده بهترین کمک در اطاعت خداوند هستند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.