بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَ إِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلىَ حِمْلِهَا لَا یُحمَلُ مِنْهُ شىَءٌ وَ لَوْ کاَنَ ذَا قُرْبى...(فاطر/18(
ترجمه آیه: و هیچ بار بَردارندهاى بار [گناه] دیگرى را برنمىدارد، و اگر گرانبارى [دیگرى را به یارى] به سوى بارش فرا خواند چیزى از آن برداشته نمىشود، هر چند خویشاوند باشد
1. وازره » کسی است که بار گناهی بر دوش خود دارد و این آیه می فرماید: هیچ کسی در حالى که بار گناه خود را به دوش دارد، بار گناه شخص دیگر را به دوش نمىکشد، سنگینى گناه هیچ کس بر شخص دیگر نیست، هر چند که خویشاوند گنهکار باشد.
2. مفهوم آیه دلالت دارد که خداى سبحان هیچ فردى را، جز براى گناه خودش، بازخواست نمىکند. و اگر کسى که از گناه بارش سنگین شده است، دیگرى را به کمک بخواند تا مقدارى از بارش را او بر دوش کشد، آن دیگرى هرگز پاسخ او را نمىدهد و به او کمک نمىکند و چیزى از بار او را بر دوش نمىکشد هر چند از فامیل بسیار نزدیکش باشد، مانند پدر، فرزند و برادر.
3. این مطلب یکى از اعتقادات اسلامى است که از یک سو می خواهد بگوید خداوند در روز قیامت ظلم نمی کند و هر کس در گرو اعمال و کردار خود مى باشد، به سعىها و تلاشها پاداش و به گناهان کیفر داده می شود و از سوى دیگر به شدت و سختی مجازات روز رستاخیز اشاره دارد که احدى حاضر نمىشود بار گناه دیگرى را بر دوش گیرد هر چند فوق العاده به او علاقه داشته باشد.
4. این آیه و مفاهیم آن تاثیر زیادى در خودسازى انسانها دارد که هر کس مراقب خویش باشد، هرگز به بهانه اینکه اطرافیان او یا جامعه او فاسد است تن به فساد ندهد، و آلودگى محیط را مجوزى بر آلودگى خویش نشمارد چرا که هر کس بار گناه خود را بر دوش مىکشد (در آیات 100 تا 105 سوره مائده نیز این مفاهیم بیان شده است) . و از سوى دیگر این درک و دید را به انسانها مىدهد که حساب خداوند با جامعهها حساب مجموع و یکپارچه نیست، یعنى اگر شخصی در جامعه ای گناه نکرد و وظیفه نهی از منکر خود را در قبال جامعه انجام داد هیچ ترس و وحشتى بر او نیست هر چند تمام جهانیان غیر از او آلوده کفر و شرک و ظلم و گناه باشند.
5. در کلامی از صحابه رسول الله آمده است که در قیامت مادر و فرزندى را مىآورند که هر دو بار سنگینى از گناه بر دوش دارند، مادر از فرزند تقاضا مىکند در عوض آن همه زحمات که در دنیا براى تو کشیدم مقدارى از بار مسئولیت گناه مرا را بر دوش گیر، فرزند به مادر مىگوید از من دور شو که من از تو گرفتارترم!
6. گاهی اوقات عده ای که ایمانشان ضعیف است برای ترغیب دیگران به انجام گناه می گویند: ما گناه شما را به دوش مىگیریم. این آیه جواب آنها را مىدهد که اولا اگر درست فکر کنیم عذاب آخرت سخت و سنگین و جاوید است و هیچ آدم عاقلی نمی پذیرد که عذاب دیگری را تحمل کند و ثانیا قانون الهی در روز آخرت چنین است که هیچکسی را بجای دیگری عذاب نمی کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.