بسم الله الرحمن الرحیم
مَن کاَنَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا … ( فاطر/10)
ترجمه آیه: هر که خواهان عزت و بزرگى است، بداند که جمیع عزت و بزرگى مخصوص خداست.
1. کلمه" عزّت" به معناى صلابت و سختی است و به خاطر همین است که به کسی که شکست نمی خورد عزیز گفته می شود و همچنین در معنى غلبه هم استعمال کردهاند و به معناى غیرت و حمیت نیز آمده است. عزت به معناى اول، یعنى شکست ناپذیری، مختص به خداى عز و جل است.
2. وقتی آیه می فرماید که عزت مخصوص خداوند است معنایش این نیست که خداوند عزت دارد و کس دیگر دارای عزت نیست بلکه معنایش این است که هر کس عزت مىخواهد چه عزت دنیا و چه آخرت باید از خداى تعالى بخواهد، زیرا عزت همهاش ملک خدا است، و هیچ موجودى نیست که خودش بالذات عزت داشته باشد.
3. کار خدا اینگونه نیست که بىجهت به مردمى عزت یا ذلت بدهد مثل کسانى که چشمهایشان را مىبندند و قرعهکشى مىکنند. بلکه کارخدا چنین است که تا مردم صالحى خودشان به سوى فساد نگرایند خدا لطفش را از آنها نمىگیرد و تا مردم فاسدى به سوى خدا بازنگردند خداوند عزت را به آنها باز نمىگرداند. روایتى از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده است که بر این مطلب دلالت دارد: پروردگار شما هر روز مىفرماید: من عزیزم و کسى که عزّت دنیا و آخرت را مىخواهد باید عزیز را اطاعت کند.
4. هر کس بوسیله غیر خدا عزیز شود عزتش پایدار نخواهد بود زیرا فقط خدا و پیامبرش و کسانی که به او ایمان می آورند عزیزند عزت خداوند از ذات خودش سرچشمه می گیرد و عزت پیامبر از خدا و عزت مؤمنین از خدا و پیامبرش سرچشمه می گیرد ولی چرا مسلمانان در عصر حاضر عزیز نیستند و اکثرا گرفتار ذلتند؟ بخاطر اینکه عزت را از غیر خدا طلب می کنند. در گذشته و در صدر اسلام مسلمانان عِدّه و عُدّه کمی داشتند یعنی هم از نظر امکانات جنگی ضعیف تر بودند و هم تعدادشان کمتر از زمان حال بود ولی عزیز و پیروز بودند چون با دشمن خدا، دشمن بودند و با هم وحدت داشتند.
5. در حالات امام حسن ع مىخوانیم که در ساعات آخر عمرش هنگامى که یکى از یاران به نام" جنادة بن ابى سفیان" از او اندرز خواست نصایح ارزنده و مؤثرى براى او بیان فرمود که از جمله این بود:" هر گاه بخواهى بدون داشتن قبیله" عزیز" باشى و بدون قدرت حکومت، هیبت داشته باشى، از سایه ذلت معصیت خدا بدر آى و در پناه عزت اطاعت او قرار گیر"!
6. وجود مقدس امیرالمؤمنین على علیه السلام درباره همین مسئله که قرآن بیان کرده است راجع به عزت و ذلت امت ها، در خطبه قاصعه مفصل بحث کرده است که امیدوارم عزیزان حتما بخوانند.
7. دعوت به استقلال مسلمانان و عدم وابستگی به کفار و غیر مسلمان ها به معنی دعوت به عدم ارتباط عزتمندانه با سایر ملت ها و حکومت ها نیست. قرآن از حضور رضایت بخش مسلمانان در حبشه صحبت می کند و حکومت مسیحی نجاشی را با صفاتی چون انصاف مدح می کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.