بسم الله الرحمن الرحیم
و إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ (أعراف / 172(
ترجمه آیه: و هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریّه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم.
این آیه از دقیقترین آیات قرآنى از حیث معنا و از زیباترین آیات از نظر نظم و اسلوب است. روایات معصومین و مفسرین همه این آیه را مربوط به عالم ذرّ دانسته اند.
مخاطب این آیه همه انسان ها از زمان حضرت آدم (ع) تا روز قیامت و دگرگونی این عالم هستند؛ چون همه انسانها (بجز حضرت آدم و حضرت عیسی) از صلب پدران خود اخذ شده اند و لذا سوال و جواب خداوند در این آیه از همه انسان ها و در همه اعصار و زمان ها برپا می باشد.
معنی گواه شدن انسان بر خود، نشان دادن حقیقت او است به خود او؛ اینکه انسان هر قدر هم دچار کبر و غرور باشد نمىتواند انکار کند که مالک وجود خود نبوده، و در تدبیر امور خود محتاج است، چون اگر مالک وجود خود بود خویشتن را از مرگ و سایر دردها و مصائب زندگى نگه مىداشت و هرگز ناچار نمىشد که در برابر اسباب طبیعى و وسائلى که او به خیال خود حاکم بر آنها است خضوع کند، آنهم اسباب و وسائلى که خود آنها نیز مانند انسان به غیر خود محتاجند. احتیاج آدمى به خداوند جزو حقیقت و ذات انسان است و در این باره بین عالم و جاهل، صغیر و کبیر و شریف و پست فرقی نیست. پس معنی آیه چنین می شود که: خودت را ببین پس آیا من پروردگارت نیستم؟
اینکه فرمود:" أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ" بیان آن چیزى است که باید به آن شهادت داد، و جمله" بَلى شَهِدْنا" اعتراف انسانها با تمام وجودشان است به اینکه این مطلب را ما شاهد بودیم و چنین شهادتى از ما واقع شد.
علت اگر بکلى از این کار صرف نظر مىکردیم و احدى را شاهد بر خودش نمىگرفتیم، و احدى به ربوبیت ما شهادت نمىداد، و به این معنا علم و اطلاعى بهم نمىرسانید همه در قیامت بر ما اقامه حجت مىکردند، و مىگفتند: ما در دنیا از ربوبیت پروردگار غافل بودیم، و بر غافل هم تکلیف و مؤاخذهاى نیست" أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ".
پیام اصلی این آیه این است که انسان محتاج به مربى است که تربیتش کند و این مربی تنها خداوند است.
برای مواخذه، دادگاهی و محکوم نمودن دلیل می خواهد و حجت باید تام و کامل باشد خداوند نیز خود را از این قانون مستثنی نمی داند و چون موضوع مواخذه انسان است متن آیه بسیار دقیق، شفاف، منسجم و منظم می باشد تا هیچ بهانه ای به دست انسان ندهد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.