بسم الله الرحمن الرحیم

مَن کاَنَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ( فاطر/10)

ترجمه آیه: هر که خواهان عزت و بزرگى است، بداند که جمیع عزت و بزرگى مخصوص خداست.

1.       کلمه" عزّت" به معناى صلابت و سختی است و به خاطر همین است که به کسی که شکست نمی خورد عزیز گفته‏ می شود و همچنین در معنى غلبه هم استعمال کرده‏اند و به معناى غیرت و حمیت نیز آمده است. عزت به معناى اول، یعنى شکست ناپذیری، مختص به خداى عز و جل است.

2.      وقتی آیه می فرماید که عزت مخصوص خداوند است معنایش این نیست که خداوند عزت دارد و کس دیگر دارای عزت نیست بلکه  معنایش این است که هر کس عزت مى‏خواهد چه عزت دنیا و چه آخرت باید از خداى تعالى بخواهد، زیرا عزت همه‏اش ملک خدا است، و هیچ موجودى نیست که خودش بالذات عزت داشته باشد.

3.      کار خدا اینگونه نیست که بى‏جهت به مردمى عزت یا ذلت بدهد مثل کسانى که چشمهایشان را مى‏بندند و قرعه‏کشى مى‏کنند. بلکه کارخدا چنین است که تا مردم صالحى خودشان به سوى فساد نگرایند خدا لطفش را از آنها نمى‏گیرد و تا مردم فاسدى به سوى خدا بازنگردند خداوند عزت را به آنها باز نمى‏گرداند. روایتى از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده است که بر این مطلب دلالت دارد: پروردگار شما هر روز مى‏فرماید: من عزیزم و کسى که عزّت دنیا و آخرت را مى‏خواهد باید عزیز را اطاعت کند.

4.      هر کس بوسیله غیر خدا عزیز شود عزتش پایدار نخواهد بود زیرا فقط خدا و پیامبرش و کسانی که به او ایمان می آورند عزیزند عزت خداوند از ذات خودش سرچشمه می گیرد و عزت پیامبر از خدا و عزت مؤمنین از خدا و پیامبرش سرچشمه می گیرد ولی چرا  مسلمانان در عصر حاضر عزیز نیستند و اکثرا گرفتار ذلتند؟  بخاطر اینکه عزت را از غیر خدا طلب می کنند. در گذشته و در صدر اسلام مسلمانان عِدّه و عُدّه کمی داشتند یعنی هم از نظر امکانات جنگی ضعیف تر بودند و هم تعدادشان کمتر از زمان حال بود ولی عزیز و پیروز بودند چون با دشمن خدا، دشمن بودند و با هم وحدت داشتند.

5.       در حالات امام حسن  ع مى‏خوانیم که در ساعات آخر عمرش هنگامى که یکى از یاران به نام" جنادة بن ابى سفیان" از او اندرز خواست نصایح ارزنده و مؤثرى براى او بیان فرمود که از جمله این بود:" هر گاه بخواهى بدون داشتن قبیله" عزیز" باشى و بدون قدرت حکومت، هیبت داشته باشى، از سایه ذلت معصیت خدا بدر آى و در پناه عزت اطاعت او قرار گیر"!

6.      وجود مقدس امیرالمؤمنین على علیه السلام درباره همین مسئله که قرآن بیان کرده است راجع به عزت و ذلت امت ها، در خطبه قاصعه مفصل بحث کرده است که امیدوارم عزیزان حتما بخوانند.

7.       دعوت به استقلال مسلمانان و عدم وابستگی به کفار و غیر مسلمان ها به معنی دعوت به عدم ارتباط عزتمندانه با سایر ملت ها و حکومت ها نیست.  قرآن از حضور رضایت بخش مسلمانان در حبشه صحبت می کند و حکومت مسیحی نجاشی را با صفاتی چون انصاف مدح می کند.