بسم الله الرحمن الرحیم


قلْ أُوحِىَ إِلىَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجِنِّ فَقَالُواْ إِنَّا سمِعْنَا قُرْءَانًا عجَبًا. یَهْدِى إِلىَ الرُّشْدِ فَامَنَّا بِهِ  وَ لَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا (جن/1و2)

ترجمه آیات: بگو: «به من وحى شده است که تنى چند از جنّیان گوش فرا داشتند و (به سایر اجنه ) گفتند: راستى ما قرآنى شگفت‏آور شنیدیم. [که‏] به راه راست هدایت مى‏کند. پس به آن ایمان آوردیم و هرگز کسى را شریک پروردگارمان قرار نخواهیم داد

1.      کلمه" نفر" به معناى جماعت است و شامل بیش از سه نفر مى‏شود و کلمه" عَجَب" به معناى چیزى است که به خاطر غیر عادى بودنش آدمى را به تعجب وا دارد، و اگر در این آیه اجنه گفته اند که قرآن عجیب است، براى این بوده که قرآن هم در الفاظش و هم در معانى و معارفش کلامى خارق العاده است و کلمه" جن" به معناى نوعى از مخلوقات خداست که از حواس ما پوشیده اند.

2.     قرآن کریم وجود جن را تصدیق کرده و در باره آن مطالبى بیان کرده است: اول اینکه جن قبل از  بشر خلق شده‏ است. دوم اینکه جن ها از جنس آتش و بشر از جنس خاک خلق شده‏اند. سوم اینکه جن ها مانند انسان زندگى و مرگ و قیامت دارند. چهارم اینکه جن ها مانند سایر جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد و تکاثر دارند. پنجم اینکه اجنّه مانند نوع بشر داراى شعور و اراده است، و علاوه بر این، کارهایى سریع و اعمالى سخت را مى‏توانند انجام دهند، که از نوع بشر ساخته نیست. و نهایتا ششم اینکه جن ها هم مانند انسان ها مؤمن و کافر دارند، بعضى صالح و بعضى دیگر فاسدند.

3.     این آیات به داستان چند نفر از طایفه جن اشاره مى‏کند که صوت قرآن را شنیدند، و ایمان آورده، به اصول معارف دین اقرار کردند. قرآن کتاب هدایتی است که اگر کسی با او هم نشین باشد و گوش جان به او سپارد  ممکن نیست چیزی بر او افزوده و چیزی کاسته نشود برای مومنین هدایت و کمالی افزوده و شک و تردیدی از دلشان کاسته می شود.

4.     اگر مطلب خوبی شنیدیم و یا خواندیم که در ما آثار خوبی داشت و باعث رشد و کمال ما شد حتما دوستان خود را فراموش نکنیم و آنها را هم از آن بهره مند سازیم.