بسم الله الرحمن الرحیم


و إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ یَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذابِ إِنَّ رَبَّکَ لَسَریعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحیمٌ (أعراف / 167( 

ترجمه آیه: و [یاد کن‏] هنگامى را که پروردگارت اعلام داشت که تا روز قیامت بر آنان [یهودیان‏] کسانى را خواهد گماشت که به آنها عذاب سخت بچشانند. آرى، پروردگار تو زود کیفر است و همو آمرزنده بسیار مهربان است.

  1.  این آیه مربوط به قوم یهود است و علت عذاب آنها این بوده است که یهودیان معتقد بودند خداوند نیازمند است و قدرت در دست آنها است و بی نیاز از خداوند هستند و دوم اینکه آنها معتقد بودند دست خداوند بسته است و نمی تواند در این دنیا کاری کند.

  2. گناهان در نزد خداوند یکسان نیستند، خداوند برای بعضی از گناهکاران سریع العقاب است یعنی گناهکار را زود به کیفر گناهش می رساند وبرای بعضی غفور و رحیم و برای بعضی حلیم و بردبار است.

  3. از سایر آیات می شود احتمال داد که ملاک سرعت عذاب طغیان است که در نتیجه احساس بی نیازی به خداوند ایجاد می شود و آثار طغیان بشر تن ندادن به قانون الهی است که زمین را تا قیامت می تواند به فساد بکشد.

  4. منظور از عذاب شدید و سریع در خصوص یهود، آوارگی و نسل کشی توسط بخت النصر  در سال587 قبل از میلاد که به جلای بابل معروف است  و آوارگی و کشتار مردم اورشلیم توسط تیتوس شاهزاده رومی در سال 70 میلادی که به جلای وطن معروف است و امثالهم می باشد. امام باقر (ع) فرمود: یهود هرگز دولت و عزت نخواهد داشت و همیشه خوار و ذلیل خواهد بود.

  5.  در تربیت فرزندان خود نیز می توان از این آیه الهام گرفت و نباید همه خطاهای بچه ها را یکی دانست؛ با بعضی از خطاهای بچه ها باید سریع برخورد شود، نسبت به بعضی از آنها باید اغماض نمود و نادیده گرفت وکیفر بعضی از خطاهای بچه ها را باید معلق گذاشت یعنی مثلا می توان گفت تا یک ماه اگر خطایی از تو سرنزند این خطای تو را خواهم بخشید.