بسم الله الرحمن الرحیم


انسان پس از مرگ نیز تا دنیا باقی است یا به سمت کمال حرکت می‌کند و یا سقوط می‌کند.


  ترجمه آیه: در آن روز انسان را از آنچه پیش فرستاده و از آنچه بعد آورده آگاه می‌کنند.

1. در روز قیامت پرده‌ها کنار می‌رود. قیامت عالم آگاهی و بصیرت است و تمام جهل‌ها و شک‌ها از بین می‌رود. آگاه کردن انسان نسبت به اعمال خود در قیامت صرفاً برای اتمام حجت است و الّا در قیامت کسی نسبت به اعمال خود جاهل نیست.

2. انسان پاسخگوی دو دسته از اعمال خویش است: اول اعمالی که مباشرتاً (بدون واسطه) خودش آنها را انجام داده است. صدقه‌ای که پرداخته، نمازی که خوانده، روزه‌ای که گرفته و یا خدای ناکرده دلی را که رنجانده، منکری را که مرتکب شده و عمری را که به عبث صرف کرده است.  دوم اعمالی که بعد از مرگش به او ملحق می‌شوند مثل سنت‌های نیکی که بجا گذاشته است مثل تأسیس هیأت مذهبی تشکیل گروه‌های خیریه و ... یا بناهایی که ساخته است، انسانهایی که تربیت کرده است و ... هر عمل خیری یا شرّی که انجام می‌ گیرد که در تأسیس یا راه‌اندازی آن، نقش داشته است بعد از مرگ نیز در ثواب یا عذاب آن سهیم می‌باشد.

3. همانطوری که انسان در زندگی در حال حرکت به سمت کمال و یا سقوط و انحطاط است بعد از مرگ نیز اعمال دیگران انسان را یا به سمت کمال و یا انحطاط می‌کشاند. روز پنجشنبه است با فاتحه، صلوات و انجام اعمال نیک و احسان و خیرات و یاد اعمال نیک رفتگان، پدر، مادر، دوستان و آشنایان و بخصوص شهدای عزیزمان در حرکت به سمت کمال و تقرّب آنها نقش آفرینی کنیم.

4. بهترین باقیات الصالحات فعالیت در نشر قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام)  می باشد که با تربیت فرزند، تأسیس هیأت و کانون، ساختن محل و تجهیز آن برای فعالیت‌های قرآنی و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) انجام می‌گیرد.