تنبیه نباید ابزاری برای باز کردن عقده ها و یا خاموش کردن آتش عصبانیت و یا نفرت مربی باشد.

 ترجمه آیه: (به او گفتیم) دسته‏اى از چوبهاى باریک (ساقه‏هاى گندم و مانند آن) را به دست گیر و با آن همسرت را بزن و سوگند خود را مشکن، ما او را (ایّوب را) بنده شکیبایى یافتیم، چه نیکو بنده‏اى بود که پیوسته روى به درگاه ما داشت.

1. ضِغث به معنی بسته ای از ساقه های گیاهان است که به صورت تر و خشک در یک مشت جا بشود و حِنث به معنی گناه و شکستن قسم می باشد و در بعضی متون به معنی إثم یعنی گناه بزرگ هم بکار رفته است.

2. تنبیه یکی از ابزارهای مؤثر تربیتی است و شیوه هایی دارد و به لحاظ کم و کیف می تواند شدید مثل تنبیه بدنی و یا ضعیف مثل چند دقیقه عدم توجه به شخص خطاکار باشد. تنبیه باید متناسب جرم و با هدف اصلاح و تربیت باشد. در برخی موارد تنبیه برای عبرت دیگران انجام می گیرد و بر شخص تنبیه شده تاثیر مثبت چندانی ندارد. تنبیه نباید ابزاری برای باز کردن عقده ها و یا خاموش کردن آتش عصبانیت و یا نفرت مربی باشد.

3. نهاد خانواده در اسلام مقدس ترین بنیانی است که نباید متزلزل شود و این نهاد دارای آرمان، رسالت، هدف و برنامه است و تحقق آنها نیازمند بکار بردن شیوه های صحیح تربیتی است. خداوند همچنان که عبث بودن حیات بشری را رد می کند بی هدف و بی آرمان و عبث بودن زندگی مشترک را نیز نمی پذیرد

4. مسئول اصلی و سکان دار تربیت، ترقی معنوی و محقق ساختن خواسته های خداوند در خانواده، مرد خانه است و در روز قیامت مردان خانه مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت. خداوند دستور می دهد که مرد باید خود و اهل خانه خود را از آتش جهنم حفظ کند. «اى کسانى که ایمان آورده‏ اید خود و خانواده‏ تان را از آتشى که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگاه دارید، آتشى که فرشتگانى خشن و سخت‏گیر بر آن گمارده شده‏ اند، و هرگز با فرمان خدا مخالفت نمى‏ ورزند و دستورات او را دقیقا اجرا مى‏ کنند! »( تحریم/6 )  

5. زدنی که در قرآن از آن یاد می شود زدن متداول در بین ما نیست بلکه زدن نوعی اظهار ناراحتی شدید از طرف مربی نسبت به خطایی است که سرزده است و لذا در تنبیه شرط است که محل تنبیه نباید سرخ و یا کبود و یا زخمی شود. چنین تنبیهی متفاوت از تنبیهی نخواهد بود که خداوند به حضرت ایوب برای بجا آوردن قسم پیشنهاد کرده است.

6.  خود خواهی، توجه به خواسته های فرد و بی توجهی به خانواده و بنیان مقدس آن و مصالح اجتماعی باعث شده است افراد خانواده بدون دلسوزی نسبت به هم و اهتمام بر سرنوشت یکدیگر جدایی را راهکار مترقی حساب کنند و تا ممکن است درد سرهای خود را کم کنند.

7. توبه کردن در مقابل لج بازی و عناد است و از ویژگی های همه انبیاء اوّاب یعنی بسیار توبه کننده بودن است. خداوند خود توبه کننده است و توبه کنندگان را دوست می دارد.

8. خداوند در این آیه حضرت ایوب را از شکستن قسم نهی می کند. در مورد این آیه علت قسم توطئه شیطان است و حضرت ایوب از آن توطئه باخبر می شود ولی خداوند از شکستن قسم آن حضرت را نهی می کند و چاره ای را پیشنهاد می کند. این مطلب اهمیت پایبندی به عهدها، قسم ها و نذرها را بیان می کند.