داستان ها در هدایت بشر نقش مهمی دارند

ترجمه آیه: و قطعا ما قرآن را برای پندآموزی آسان کرده ایم پس آیا پند گیرنده ای هست؟

1. این آیه ترجیع بند سوره قمر است که بعد از چند آیه و پس از نقل داستان یکی از انبیاء و عذابی که بر قوم او نازل شده است این آیه تکرار می شود.

2. ذکر، علم و معرفتی است که در دل انسان حاضر است و برای فهم آن نیازی به برهان و یا حتی تأمل و اندیشیدن نیست و منظور از ذکر در این آیه اسماء و صفات الهی و یا مفاهیم نورانی قرآن است که در دل مؤمن حاضر است.

3. با استناد به این آیه قرآن کتابی است که مفاهیم آن به آسانی در خاطرها می ماند. بعضی از مفسرین ( مثل طبرسی ) منظور از آسان بودن به یاد ماندن مفاهیم قرآنی را به معنی آسان بودن ازبر کردن قرآن گرفته اند و گفته اند که لحن، آهنگ، کلمات و حروف قرآن طوری است که ازبر کردن آیات قرآن را آسان نموده است و برخی معتقدند منظور  از این آسان بودن، نقل مفاهیم بسیار عمیق در ضمن قصه ها و داستان ها می باشد که قرآن را آسان نموده است و لذا خواندن و پند گرفتن از قرآن برای همه اقشار و سنین آسان است.

4. همچنین به استناد همین آیه می توان گفت که قرآن دارای مفاهیم بسیار عمیق است ولی خداوند برای انسان ها آن مطالب را آسان نموده است و تفاسیری که نگاهی عمیق، فلسفی و کلامی به قرآن داشته اند درست بوده و عده ای باید برای استخراج و فهم و انتقال آن مفاهیم تمام تلاش خود را بنمایند.

5. داستان ها مفاهیم عمیق و دشوار را آسان و ماندگار می کنند و نباید از آن و نقشی که می تواند در جامعه برای هدایت همه اقشار و سطوح سنی ایفا می کند غافل بود.

6. انسان برای هدایت خود به نکات هدایتگری که فراموشش نشود نیازمند است. پس مشکل اساسی انسان در مسیر هدایت بیشتر فراموشی و غفلت است و لذا حجم زیادی از برنامه های فرهنگی در جامعه اسلامی باید از جنس یادآوری و از بین بردن غفلت و فراموشی باشد نه تعلیم و آموزش مفاهیم عمیق دینی. هرچند تعلیم و تعلم یک اقدام اساسی در جامعه می باشد و از ضرورت برخوردار است.