نیت اعمال در دنیا مخفی است و تنها اعمالی که مخلصانه انجام گیرد قبول خواهد شد

1-    سرّ به معنی پرده است و این جهان دارای سرّ است یعنی انسان ها می توانند اعمال و افکار خود را بپوشانند. پوشاندن اعمال خوب نشانه اخلاص است و اجر و پاداش آن بیشتر از اعمالی است که به صورت آشکار انجام می شود و پوشاندن اعمال بد می تواند دو انگیزه داشته باشد یا برای نفاق است که بدترین کارها می باشد و عذاب مجرم را می افزاید و یا به دلیل تبعیت از دستور خداوند مبنی بر کتمان فحشاء و جلوگیری از اشاعۀ آن است که در این صورت عذاب فرد گنهکار به خاطر پوشاندن آن کمتر می شود و حتی ممکن است مورد عفو الهی قرار گیرد.

2-   برخلاف این دنیا، آخرت دارای سر نیست. پشت پرده ها و اسرار در آن روز آشکار می گردد و باعث افتخار مومنان و صالحان و سرافکندگی مجرمان خواهد بود. البته روایات ذیل این آیه که به عنوان تفسیر از زبان معصومین (ع) نقل شده است بیشتر اعمالی را سرّ دانسته اند که اعمال نیک و فرائض الهی هستند که مخلصانه و پوشیده از دید سایرین انجام می گیرند و مثل حدیثی که از پیامبر اکرم نقل شده است که قال رسول الله (ص): ضَمَّن اللهُ خَلقَه اربعَ خصالٍ الصَلوه و الزَکاه و صُوم شَهر رَمضان والغُسلُ من الجنابه و هی السَّرائر التی قال الله تعالی یَومَ تُبلَی السرائر

      پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند پاداش چهار عمل را برای بندگانش ضمانت کرده است: نماز، زکات، روزه ماه رمضان و غسل جنابت. و این  اعمال همان سرائر و رازهایی هستند که خداوند فرموده است: روزی که رازها آشکار می شود.                

3-    این آیه بیشتر به نیت انسان ها در اعمالشان دلالت دارد که در این جهان همیشه مخفی است. در روز قیامت اعمال انسان باتوجه به نیت ارتکاب آنها سنجیده می شود و اعمال فاسد از صالح تمیز داده خواهد شد.