بیشترین گناه انسان ها بوسیله زبان می باشد


ترجمه آیه: و هیچ سخنی انسان نمی‌گوید مگر اینکه آن سخن توسط فرشته‌ای مأمور و مراقب ثبت می‌شود.

1- رقیب به معنی مراقب و نگهبان و عتید به معنی حاضر و آماده است صفات رقیب و عتید به هر دو فرشته الهی متعلق است. یعنی دو فرشته در سمت راست و چپ  انسان مراقب و حاضرند تا تمام اعمال انسان را ثبت کنند. (در روایات آمده است رقیبان و عتیدان یعنی دو فرشته مراقب و حاضر)

2- تمام اعمال، حرکات و سکنات انسان توسط فرشتگان ثبت می‌شود ولی در این آیه به دلیل اهمیت بسیار بالای زبان که اکثر گناهان انسان مربوط به زبان است فقط به زبان پرداخته شده است. در کتب اخلاقی بیش از 80 نوع گناه برای زبان انسان شمرده شده است و باید انسان در مقایسه با سایر اعضاء خود از زبان بیشتر مراقبت کند.

3- فرشتگان الهی تمام اعمال خوب و بد انسان را ثبت می‌کنند. در روایات آمده است که وقتی بنده‌ای نیّت خیر می‌کند فرشتگان یک ثواب برای او می‌نویسند و اگر آن را انجام دهد ده ثواب می‌نویسند ولی اگر نیت انجام کار بد کرد آن را نمی‌نویسند و اگر انجام داد فرصت توبه می‌دهند. اگر تا هفت ساعت بعد از ارتکاب گناه توبه نکرد یک گناه در نامه اعمال او نوشته می‌شود.

4- در روایات به عنوان یکی از راهکارهای کنترل زبان به سکوت تأکید شده است و زیاد حرف زدن مورد نکوهش قرار گرفته است.  قال علی (علیه‌السلام): مَن کثر کلامه کثر خَطَؤه و من کثر خطؤُه قلّ حیاؤُه و مَن قَلّ حیاؤه قل وَرَعُه و مَن قَلّ وَرَعُه مات قلبه و مَن مات قلبه دخل النّار، هر کس زیاد حرف بزند لغزشش زیاد می‌شود و هر کس لغزشش زیاد شود (زیاد عذرخواهی می کند و هر کس عذرخواهی‌اش زیاد شود) حیائش کم می‌شود و هر کس حیائش کم شود جسارت به انجام گناهش بیشتر می‌شود (خدا ترسی‌اش کم می‌شود) و هر کس خدا ترسی‌اش کم شود قلبش مرده است و هر کس قلبش بمیرد داخل آتش می‌شود.