بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و احترام و تبریک آغاز سال تحصیلی 94-95 و ایام دهه اول ذی حجه و خصوصا عید سعید قربان از اینکه این وبلاگ را انتخاب کرده اید متشکرم. اکنون پنجمین سالی است که با توفیق الهی تفسیر قرآن ۳ الی ۵ دقیقه‌ای در بین نماز ظهر و عصر در جمع فرهیختگان دانشگاهی،  در دانشگاه صنعتی شریف  به‌ طور منظم هر هفته دو مطلب ارائه می دهم. از خرداد امسال تصمیم گرفتم  به صورت مکتوب در روزهای یکشنبه و سه شنبه این مطالب را در اختیار علاقمندان محترم مباحث قرآنی قرار دهم و امیدوارم از نظرات اصلاحی خوانندگان محترم در جهت ارتقاء و تکمیل مباحث استفاده کنم. در هر سال تحصیلی حدود 60 مطلب می شود که تابحال 34 مطلب در این وبلاگ بارگذاری شده است و مربوط به مطالب سال گذشته بود. ولی از روز یکشنبه 94/6/29 از مطلب 54 که اولین مطلب سال تحصیلی جدید است ارائه خواهد شد و مطالب قبلی در آرشیو اضافه خواهد شد و از طریق همین وبلاگ قابل پیگیری است. قبل از شروع بحث بیان نکاتی را ضروری می‌دانم.

۱.       این تفسیر بر اساس ترتیب نزول قرآن ارائه می‌گردد. محققان محترم زیادی سوره‌های قرآن را بر اساس ترتیب نزول مرتب نموده‌اند. مطالب اینجانب بر اساس دیدگاه حضرت آیت الله محمدهادی معرفت تنظیم گردیده است.

۲.       رویکرد این تفسیر تربیتی است و به همین دلیل ترتیب نزول آیات برای نویسنده مهم بوده است و نیز تنها آیاتی انتخاب شده است که یکی از اصول تربیتی و یا بحثی مهم در این خصوص ارائه می‌دهد.

۳.       چون تفسیر کوتاه و مختصر است از بیان نکات تاریخی (شأن نزول) و ادبی حتی‌الامکان پرهیز گردیده است.

۴.       تفاسیری که غالبا مورد استفاده قرار گرفته است عبارت از المیزان فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر نور، اثنی عشری، التفسیر ملا صدرا و دیدگاه های تفسیری امام خمینی (ره) و شهید مطهری است.

امیدوارم مورد استفادة عزیزان قرار گیرد.